Nadciśnienie tętnicze

Blood pressure measurementNadciśnienie tętnicze – jest to choroba przewlekła, której cechą charakterystyczną jest podwyższenie ciśnienia tętniczego (powyżej 140/90 mmHg). Na nadciśnienie cierpi około 1/3 dorosłych Polaków, a prognozuje się, że liczba ta ciągle będzie rosnąć. Spośród osób chorych na nadciśnienie około 1/3 nie wie, że choruje, gdyż nadciśnienie może początkowo nie powodować żadnych dolegliwości. Jeśli objawy wystąpią mogą do nich należeć bóle głowy, krwawienia z nosa, nudności i wymioty, zaczerwienienie twarzy i szyi, bezsenność, czasami uczucie kołatania serca. Diagnostyka nadciśnienia tętniczego w głównej mierze polega na wykluczeniu wtórnych przyczyn choroby (w 90-95% nadciśnienie ma charakter pierwotny, bez uchwytnej przyczyny, zaś w 5-10% charakter wtórny, gdzie przyczyna choroby jest znana). W leczeniu ważna jest modyfikacja stylu życia. Leczenie farmakologiczne opiera się na kilku grupach leków obniżających ciśnienie, których wybór zależy m.in. od chorób towarzyszących u danego pacjenta. Stosuje się też leczenie zabiegowe, zwłaszcza w nadciśnieniu wtórnym (np.: angioplastyka tętnicy nerkowej, usunięcie guza nadnercza). Wczesne rozpoznanie i leczenie nadciśnienia tętniczego jest o tyle ważne, że o ile choroba może długo nie dawać objawów nie pozostaje jednak obojętna dla organizmu i może powodować liczne powikłania, do których należą przerost lewej komory serca, uszkodzenie nerek, tętniaki, zmiany na dnie oka, zmiany naczyniowe mogące doprowadzić do udaru i zawału.

powikłania-nadcisnienia

grozne-powiklania